top of page

שמן לבנדר למצב חרדה

שמן לבנדר ידוע בתכונותיו המרגיעות כבר מאות שנים ונמצא בשימוש בתור אמצעי טבעי להפגת המתח בשלל תרבויות ברחבי התבל. המחקרים החדשים מוכיחים כי שמן לבנדר עשוי להוות חלופה טבעית, יעילה ובטוחה, לתרופות קונבנציונליות, להקלה על מצבי מתח וחרדה.


כיצד להשתמש בשמן לבנדר להקלה על תחושת סטרס וחרדה?


לאיזון והרגעה של מצב נפשי ניתן להשתמש בשמן לבנדר טבעי באמצעות טיפול ארומתרפיה או עיסוי, במהלך היום או לקראת השינה במבוגרים וגם בילדים. הטיפול נעשה באחת משתי שיטות - שאיפת שמן אתרי, מריחת שמן לבנדר על הגוף או השילוב בין השניים.


הרחה היא דרך מהירה ויעילה למיקסום היתרונות המרגיעים של שמן לבנדר. ניתן לשאוף כמה טיפות שמן אתרי ישירות (לטפטף על כף היד ולשפשף) או לחלופין להשתמש במכשיר אידוי או מבער כדי לפזר את הריח בחדר. כמו כן, אפשר לטפטף כמה טיפות של שמן על צמר גפן או על הבגד ולשאוף עמוק בכל פעם שחווים לחץ או חרדה.


לשיפור איכות השינה, מומלץ להוסיף כמה טיפות שמן לבנדר למי האמבט ולטפטף על קצה הכרית להרחה במהלך הלילה (לא משאיר סימן). המים החמים בשילוב עם הארומה המרגיעה של שמן לבנדר עשויים להפיג את תחושת המתח ולהכין את הגוף ואת הנפש לשינה עמוקה.



עיסוי של שמן לבנדר בגוף נחשב לטכניקה עוצמתית להשגת תחושת ההרפייה העמוקה והקלה על כאב פיזי ונפשי. ניתן למהול כמה טיפות של שמן לבנדר עם שמן נשא כגון שקדים או זרעי ענבים ולמרוח על פרקי הידיים, הרקות או כפות הרגליים לפני השינה ולעסות בעדינות.




ההשפעה של שמן לבנדר על מערכת עצבים לאיזון המצב בנפשי


הארומה העדינה של שמן לבנדר עוזרת להקלה על מתח וחרדה, מונעת נדודי שינה ומחוללת תחושת רוגע באמצעות ההשפעה החיובית על מערכת העצבים המרכזית המתבטאת בהורדת לחץ הדם וקצב הלב. כמו כן, שמן לבנדר עשוי לשפר את איכות השינה באמצעות הפחתת אי שקט. כדי להשיג את אפקט ההרגעה לפני השינה אפשר לטפטף כמה טיפות של השמן על הכרית והסדין.


המתח הנפשי עלול להתבטא גם באופן פיזי ולהוביל לכאבי ראש ושרירים. לשמן לבנדר יש תכונות משככות כאבים ואנטי דלקתיות טבעיות שמקלות על תסמינים אלו. כדי להקל על כאבים שנוצרו כתוצאה של מתח נפשי, יש להשתמש בשמן לבנדר לעיסוי הרקות או בשמן עיסוי לבנדר להרפיית השרירים התפוסים.


שאיפת שמן לבנדר עשויה לעורר תגובות רגשיות חיוביות על ידי גירוי אזורים ספציפיים במוח הקשורים לרגש ולזיכרון. שמן לבנדר הינו כחומר הרגעה עדין, המסייע בהפחתת תסמיני חרדה, אי שקט, תסיסה והפרעות שינה הקשורות לחרדה. יש לציין כי המחקרים מתייחסים רק לשמן אתרי טבעי, ללא מרכיבים סינטטיים, אשר מופק מפרחי לבנדר, בתהליך זיקוק, שבסופו מתקבלת תמצית מרוכזת בעלת ניחוח לבנדר טבעי. שמן אתרי זה מכיל כמויות משמעותיות של תרכובות ארומטיות הפועלות להרגעה מיידית. תחושת ההרגעה נוצרת בשל השפעתן על נוירוטרנסמיטרים במוח, בדומה לתרופות נוגדות חרדה קונבנציונליות.



דוגמאות מחקרים על שמן לבנדר


השפעות של לבנדר על חרדה, דיכאון ופרמטרים פיזיולוגיים: סקירה שיטתית ומטה-אנליזה (2021)

"ארומתרפיה של לבנדר הראתה השפעה ניכרת בהפחתת חרדה ודיכאון".


השפעותיו של לבנדר על חרדה: סקירה שיטתית ומטה-אנליזה (2019)

שאיפת לבנדר יכולה להפחית משמעותית את רמות החרדה הנמדדות בכל סולם מאומת. מאחר שטיפולים בשמן אתרי לבנדר בדרך כלל נראים בטוחים, ובמקרה של אינהלציה, גם פשוטים וזולים, הם מהווים אפשרות טיפולית שניתן לשקול בהקשרים קליניים מסוימים.


סקירה ביקורתית על עדויות קליניות ליעילות של לבנדר בהפרעות שינה (2022)

סקירה ביקורתית זו מספקת עדויות מבטיחות לי עילות השימוש בלבנדר להפרעות שינה במגוון רחב של אוכלוסיות ומחלות.

המוצרים שלנו

bottom of page